“Design is niet tijdgebonden”
Design of Trend?
Design en trends; hoe worden ze van elkaar onderscheiden of nog beter, hoe worden ze met elkaar verbonden? Een trend of beter gezegd; een “hype” is iets waarvan we zien dat het een marktbeweging wordt. Plots is er iemand die met een bepaald stofje, een kleur of een materiaal aan de slag gaat, waarna het balletje begint te rollen. Het sneeuwbaleffect dat ontstaat, rolt steeds verder uit, het komt voor in de bladen, social media en verschijnt in winkels. Het verschil tussen een hype/trend en design is dat design tijdloos is, maar wel vaak als inspiratie wordt gebruikt voor de betreffende trend.
Minimalistisch & tijdloos
Design is chique, kenmerkt een bepaalde mate van exclusiviteit en heeft een onderlegd of kundig karakter. Het huidige ranke en luchtige gevoel komt terug in veel verschillende designklassiekers. Neem de “Rod” van Living Divani, ontworpen door Pierro Lisoni in 2012, maar past 9 jaar later nog steeds perfect in het huidige sfeerbeeld. Grote namen als “Vico Magistretti”, “Pierre Jeanneret” of “Gio Ponti”, voorheen alleen bekend onder de designliefhebbers zijn vandaag de dag weer mateloos populair, vanwege de minimalistische uitstraling van hun ontwerpen en hun gevoel voor eenvoud. De “905“, “Complex chair” of “Superleggera” zijn vandaag de dag weer opnieuw een trend, maar zijn eigenlijk tijdloos. Een bevestiging dat design niet alleen mooi is voor nu, maar ook een investering voor de toekomst.
Made in Italy?
Denken we aan design of designmeubels, dan denken we al snel aan Italië. Deze twee begrippen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Van oudsher kopen we Chinees porselein, katoen halen we uit Egypte en meubels uit Italië. Het leuke is wel dat lang niet alles ook bedacht is door Italianen of in Italië. Veel inspiratie kwam vroeger al uit Scandinavië en vandaag de dag zien we des temeer Scandinavische invloeden.
Scandinavische eenvoud
Scandinavië is puur, natuurlijk, geen sausjes, geen franjes en glitters, maar zuiver en ‘’clean’’. Verschillende ontwerpen, nieuw en oud zijn hierop gebaseerd. Penta bijvoorbeeld, een echt Italiaans label, heeft een vrij nieuw model ontwikkeld, de Altura. Volgens onze designer Gigi is dit een uitstekend voorbeeld van Scandinavisch design, ontwikkeld door de Italianen. De Altura heeft zelfs de uitstraling van een hengel, meer geïnspireerd op de natuur kan bijna niet.
”Blijf bij het creëren van een interieur bij jezelf, laat je niet te veel leiden door trends, maar kijk naar wat je aanspreekt in vormen, materialen en eigenschappen. Alleen dan is je interieur van nu, maar nog belangrijker, ook van morgen.” Gigi Valster
Trends zijn niet leidend
Uiteindelijk wordt een interieur gevormd door de bewoner. Wat al deze ontwerpen en ontwerpers met elkaar gemeen hebben is dat ze bij zichzelf zijn gebleven en juist daarom tijdloos zijn geworden. Blijf bij het creëren van een interieur bij jezelf, laat je niet te veel leiden door trends, maar kijk naar wat je aanspreekt in vormen, materialen en eigenschappen. Alleen dan is je interieur van nu, maar nog belangrijker, ook van morgen.